3 kroky, jak zůstat klidný, když je dítě neklidné

30.10.2014 20:40

 

„Když se vaše dítě nachází v záchvatu vzteku, a obzvláště je-li ten vztek mířen na Vás, je to jedna z těch méně příjemných zkušeností. Dítě je divoké, nekontrolovatelné, jako smyslů zbavené. Hněv, vlastní pochybnosti a další destruktivní pocity rychle zatemnily myšlení. Co kdybyste mohli fungovat jinak? Dát tyto myšlenky stranou a obdobným způsobem jako při meditaci, se soustředit na to, že veškeré naše myšlení se upírá na uvědomování si dechu. To vám pomůže soustředit se na Vaše dítě, a na bezprostřední úkoly, které jsou před Vámi, než na jejich globální důsledky.“ Claudia Gold

Když se dítě začne předvádět, ohánět se nebo je jednoduše vzteklé, přirozeně zpanikaříme. Náš mozek se dostane do stavu „boj, útěk nebo zkoprnění“, protože jsme v nouzi. A pokud je dítě vzteklé na nás, stává se z něj pro nás nepřítel.

Ale pro dítě je přirozené, že své city a pocity projevuje ve velkém. Kdybychom se vytratili, kdykoliv se naše dítě naštve, dáváme mu zprávu, že jeho pocity nejsou nepřípustné, což mu nepomáhá naučit se sebekontrole svých emocí. Horší je, že tvrdí, že se nemůžeme kontrolovat, dokud se dítě není schopno sebekontroly! A je jedno, zda je mu 5 nebo 15, prostě v ten okamžik nejsou těmi, které chceme mít.
 

Samozřejmě víme, že jakákoliv rodičovská situace se zvládá lépe, když jsme v klidu. Ale když jsme sevření v silných emocích, nepřemýšlíme. Nemůžeme pomoc sami sobě.

Nebo můžeme? Co kdybychom mohli udělat 3 kroky, které by nám pomohli dostat se zpátky do klidu a udržet dítě co nejčastěji bez křiku? Tady jsou:

 

KROK 1: Dostaňte vlastní emoce pod kontrolu

  • Zastavit, hodit to za hlavu, cokoliv, co vám pomůže, a zhluboka dýchejte
  • Upusťte páru, uvědomte si, že není stav nouze. Nikdo neumírá!
  • Změňte své myšlení. Řekněte si ve své mysli malou mantru: „Ona/on se chová jako dítě, protože ona/on je dítě. Já jsem tady ten dospělý, který se umí ovládat“.
  • Fyzicky uvolněte ze svého těla napětí. Poznejte, kde ve svém těle zadržujete ten tlak a vytřepejte ho ze sebe. Zhluboka se nadechněte a vyhoďte ten tlak z těla. Vydejte ze sebe hlasitý (nikoli však ohrožující) zvuk. Často nám pomáhá voda, abychom se uzemnili. Napijte se trochu vody.
  • Buďte tady a teď. Pokud můžete, přeneste se do přítomného okamžiku, ve kterém se právě nacházíte, a vaše rozrušení odpadnou. Když jsme rozčílení, pouštíme si do své mysli věci z minulosti a přeháníme to (Moje rodiče by mě za takovéto řeči taky praštily), nebo si děláme domněnky o budoucnosti (Moje dítě bude sociopat). V tento moment, pokud necháme všechno plavat, se nám uleví.
     

KROK 2:  Posuňte energii

  • Udělejte situaci emocionálně bezpečnou. Řekněte: „ Máme teď těžkou chvíli, zlatíčko. Pojďme to zkusit změnit“.
  • Vciťte se do svého dítěte. Potvrďte perspektivu dítěte. „Vypadá to ,že bys chtěl…“
  • Najděte společnou řeč. „Ty potřebuješ… Já potřebuju…Jak to tedy uděláme? Chceš nejprve udělat ty svou věc a pak jít se mnou?
  • Spojte se. Jaká činnost by v tomto momentu mohla být nápomocná? Něco jiného může počkat
  • Pomozte dítěti regulovat jeho emoce. Dítě obvykle dělá to nejlepší, co dokáže. Teď když jste klidní, můžete nabídnout dítěti své politování, aby se mohlo cítit bezpečně a mohlo začít plakat, a tím uvolnit emoce. Prodýchejte se tou cestou společně, a dovolte dítěti plakat, aby se naučilo ventilovat své emoce.
 

Krok 3:  Poučte se

  1. Učte se. Když jsme klidní, můžeme se dozvědět ze světa kolem nás více. Pomoc nám může více spánku, více času pro dítě, méně závazků, vidět věc z pohledu dítěte.
  2. Poučte se. Později, když se vy a vaše dítě budete cítit v klidu, řekněte: "Měli jsme dnes potíže, viď? Promiň, že jsem se rozčílila. Myslím, že jsem měla strach. Musím tvrdě pracovat, abych na Tebe nekřičela. Co každý z nás udělá příště jinak?"
  3. Změna. Pokud se jedná o opakující se stále stejné situace, udělejte si list možností řešení a řiďte se jimi. Život je příliš krátký, aby přinášel stále stejné problémy znovu a znovu.

Pokud si tyto kroky nezapamatujete hned napoprvé, napište si malý tahák. :-) Za několik měsíců praxe si ani nevzpomenete, kdy jste naposledy ztratily nervy.

 

Zdroj: www.ahaparenting.com

 

 

 

Zpět

Kontakt

Základní škola a Mateřská škola Montessori Kampus
Kristýna a Petr Turkovi
Na Sádkách 40 (MŠ)
Husova 17 (ZŠ)
České Budějovice

+420 777 296 380

© 2009 Montessori Kampus