Základní škola na pohodu

11.12.2015 02:34

 

Pokračování peněžního projektu z minulého týdne: sčítání zboží a vracení drobných za nákup.

 

Odčítáme pomocí tabulky. Není radno všechno jenom psát. To jsou potom děti otrávené. Je dobré zapojit i jiné aktivity a kombinace jednotek prostě jenom vyhledáváme na tabulce. Ale pozor, zanedlouho přijde tabulka druhá a tam už výsledky nebudou. Tam už budou děti výsledky doplňovat. :-D 

 

Nenechávám děti, aby ve škole zahálely, žádám po nich, aby si vybraly, co je baví, ale co bude taky trochu namáhat jejich mozek. Výhra je, když se spojí následující: zájem dítěte a správná obtížnost

Zájem = vnitřní motivace. Žádný cukr ani bič. Žádné známky, poznámky ani pochvaly netřeba. Dítě se prostě zajímá.

Správná obtížnost = ani příliš jednoduché (není to nuda), ani příliš obtížné (je to zvládnutelné a chci tomu přijít na kloub).

Proto je třeba děti stále zvát k prezentacím, aby si našly oblast, která je bude nanejvýš zajímat. 

 

Když děti pracují na velkém projektu, jako třeba 2D modelech planet, tři denní povinnosti (čtení, psaní, počítání) mohou jít stranou. Ale ony vlastně stranou nejdou. Při modelech Bertík počítal, četl i psal.  

 

Důvod, proč chci, aby děti na začátku školního roku trénovaly čtení, psaní a počítání, je, aby získaly klíč k informacím. 

Bez čtení jsou stále odkázané na dospělého nebo více zkušeného: musejí čekat, až bude mít čas a bude ochoten. Bez čtení není samostatného získávání informací z knih. A v knihách je toho spousta zajímavého!

Bez schopnosti číst čísla, měřit a porovnávat, jsou taktéž omezené na to, co se ostatní uvolí jim zprostředkovat.

 

Tento týden mi ale děti udělaly ohromnou radost. Bertík dělal právě ty 2D modely planet a u Jupiteru zjistil, že mu kružíko stačit asi nebude. Musel přijít na způsob, jak vytvořit kružnici o průměru 140 cm. Požádal o pomoc Emu, která ochotně asistovala při měření na pásmu a střihání provázku. Nejlepší část byla ovšem ta, když vzrušeně chodili kolem ohromného papíru na podlaze, valili oči, plácali se do čela a opakovali, že jim ten papír stačit nebude, že budou potřebovat přilepit ještě další! A přesně kvůli těmhle momentům mě baví učit: kvůli tomu nadšení dětí a touze přijít věcem na kloub! Když to totiž takhle děti chytne, tak je to neskutečná energetická bomba! :-D

 

A ano, občas se nám děti přes noc změní na princezny. Dokud princezna neráčí rušit svoji hostitelku při učení, může zůstat s námi. Jinak ji zavíráme do šatny. :-DD 

 

Děti v naší škole mají mnoho svobod: mohou si zvolit, v jakém pořadí splní denní úkoly. Mohou si zvolit, na jakém místě je budou dělat. Malinko mohou vybírat z toho, co budou dělat (přeci jen už jsou od září zkušenější), ale NEMOHOU SI ZVOLIT NEPRACOVAT. Odpočinout si při hovoru s kamarádem nebo vklidu zvnitřnit právě prožité nebo získané informace - to samozřejmě, ale lelkovat - to se u nás nenosí. Ale ani to u nás nikdo nedělá. Děti se samy chtějí stále něčím zaměstnávat. 

 

Montessori se mi líbí, že činnosti dětí nazývá prací. A protože se děti tou prací baví, doufám, že i ve svém dospělém životě budou vyhledávat takovou práci, která je bude bavit. Která je bude zajímat a bude pro ně tou správnou výzvou. Že ji budou dělat rádi a dobře. A že tím obohatí ostatní.

 

Do školy si občas bereme návštěvníky z řad předškoláků. 

Zde studium knih.

 

A aby se mohli soustředit, mají nasazená sluchátka. Každopádně je to pro ně čest moct být ve škole!

 

Žanetka studuje podobné a shodné tvary.

 

Žáňa inspirovala Alí.

 

Tady obě pracují s dřevěnými tyčkami - materiál na výuku úhlů, přímek a mnohoúhelníků a všeho, co k tomu patří.

 

Bertík zase inspiroval Járu a Emu - vypisují vzdálenosti planet od Slunce.

 

A tady se školka a škola prolínají. Ema přednáší dětem návrh jmen, která bychom mohli dát želvám.

 

Zvítezila tato jména: pro potenciálního samce jméno Faríd a pro potenciální samici jméno Janinka zvaná Jane. Protože jsou to ještě mláďata, zjistíme teprve za delší dobu pohlaví obou želv, teď se můžeme pouze dohadovat. Na obrázku vidíte Janinku. Miláček našeho Kampusu.

 

 

Zpět

Kontakt

Základní škola a Mateřská škola Montessori Kampus
Kristýna a Petr Turkovi
Na Sádkách 40 (MŠ)
Husova 17 (ZŠ)
České Budějovice

+420 777 296 380

© 2009 Montessori Kampus