Práce dětí

19.10.2015 13:38

Děti pilně pracují i za mé čtyřtýdenní nepřítomnosti. Pod Petrovým vedením. Jsou už naučené, že každý den mají číst, psát a počítat a mohou si vybrat, čím začnou. Náročnější věci jen lepší dělat hned zčerstva, protože kolem 11 hodiny začínají být děti unavené. Pomáháme dětem si práci zorganizovat tak, aby vše zvládly. Někteří mají tendenci rychle splnit "úkoly", aby měly "volno". Práce ale nespočívá v tom, že jim zadám práci, která by pro ně byla příliš jednoduchá. Stále si hlídám, zda je to pro ně správná výzva a ve chvíli, kdy už jsou si úkolem jisté a spokojené s tím, jak jim to jde, navrhuji jim další obtížnost. Volno potom nespočívá v tom, že si mohou dělat, co chtějí, ale v tom, že mohou pracovat na dalších věcech, které se týkají školy.

Mohou tedy například pokračovat v projektu hodin - dělají plakát denního rozvrhu. Nebo mohou pracovat na knihách o počasí, přírodních nebezpečích, pokračovat v počítání, smyslově zkoušet shodnost a podobnost geometrických tvarů a vytvářet různé obrazce a mnoho dalšího. Mám pocit, že na všechno, co bychom chtěli udělat, není ani dost času!

O čem jsem se snad ještě nezmínila: jeden týden jsme měli projekt šití tašek s pomocí šicího stroje. Adrianek byl tak nadšený, že celý zbytek týdne tašku nosil všude s sebou. To záření očí bylo fantastické! Ráda využívám jejich zájmu o cokoli a jsem moc ráda za AMI Montessori výcvik pro učitele dětí ve věku 6-12 let, který mi dává dost velký arzenál toho, jak dětem systematicky ukázat jejich oblasti zájmu a přitom jim umět navrhnout, jak jít do tématu hlouběji.

Vidím, že máme na škole ještě hodně práce, než se vybavíme vším potřebným a také se těším na to, že od příštího školního roku, kdy jsem avizovala delší školní docházku, budeme mít více času na větší projekty, jako třeba ekosystémy, lidské tělo, skládání hudby, symbióza organismů a spoustu dalšího! Děti se mohou zajímat o různé věci, jen jim k tomu dát přístup a možnost na nich pracovat a zkoumat je v celém kontextu! Navíc nám pan Miloš Bílý připravuje témata, která nám mohou pomoci i při výletech, např. ke Schwarzenberskému kanálu nebo na Solnou stezku.

A tady fotky:

 

Při čtení: trénujeme čtení fonogramů v jednotlivých knížečkách. Potom někdy může dětem ještě chvíli trvat, než je rozpoznají v delším textu, ale dochází jim to rychleji.

 

Spontánní biologické dopoledne na téma kořenové systémy. Ze čtvrthodinové procházky pro rostlinky, bylo hodinové kopání vojtěšky. Aneb věci nemusejí být takové, jaké na první pohled vypadají. Děti si říkaly, že ta 60 cm velká rostlinka (nad zemí) bude mít relativně malý kořen! Nakonec vykutaly kořen dlouhý víc než 120 cm.

 


 

Zpět

Kontakt

Základní škola a Mateřská škola Montessori Kampus
Kristýna a Petr Turkovi
Na Sádkách 40 (MŠ)
Husova 17 (ZŠ)
České Budějovice

+420 777 296 380

© 2009 Montessori Kampus