Samostatnost: místo, kde se rodí sebeúcta

09.02.2013 00:07

 

Lacyin bratr se narodil měsíc po jejích třetích narozeninách v Texasu. Maminka věděla, že s novorozencem bude mít plné ruce práce, a proto poprosila svého manžela, aby vzal jejich dceru Lacy na návštěvu k příbuzným do Los Angeles. I když to byl skvělý živitel rodiny, Lacyin otec byl jeden z těch, kteří jí nikdy nevyměnili plenu, ani neohřáli mléko. Přirozeně ho tedy děsilo, že by s ní měl strávit týden sám.

Nervózně se ptal své ženy: „Jak jí mám obléct?“

Odpověděla: „Umí se obléknout sama.“

„Mám jí česat?“

„Umí si učesat vlasy sama.“

„Musím jí koupat?“

„Ví, jak se osprchovat.“

Divil se: „Opravdu umí všechno tohle?“

Lacyina maminka se usmála: „Umí všechno tohle a ještě mnohem víc. Proč myslíš, že jsem ji loni zapsala do Montessori školky?“

 

 

Dospělí se usmívali, když Lacy kráčela po ulicích Los Angeles oblečená do módní kombinace zeleného trička s kostkovanou sukní, fialovými podkolenkami a bílými sandály (kromě podobně odvážných outfitů). Její copánky jí nakřivo trčely zpod květinového klobouku a kamkoli šla, nesla s sebou vybledlého žlutého plyšového medvěda. Lacyin nekonvenční smysl pro módu však neubral nic na uznání, které otec vyjadřoval Montessori. Ulevilo se mu, když zjistil, že si dovolenou se svojí malou dcerou může užít, aniž by ji musel nějak zvlášť zaopatřovat.

Tím, že rodiče Lacy pomáhali, aby se dokázala postarat sama o sebe, nastavili jí na životní úspěchy (byť ne ve světě módy). Výzkumy ukázaly, že rodiče a učitelé, kteří podporují děti, aby samy zvládaly různé úlohy, jim pomáhají vytvořit si silnou sebe-identitu, odolnost vůči potížím (vytrvalost) a vyšší stupeň kreativity.

Když se dítěti ukáže, jak něco dělat, a potom se mu dovolí dělat to samostatně (jak doporučuje Montessori metoda), vidí, že ho dospělí považují za schopného a že mu věří. To pozdvihá jeho sebeúctu víc než jakékoli množství slovních pochval. Také se naučí, jakou hodnotu má vytrvalost. Pravděpodobně úlohu neudělá napoprvé dokonale, ale bude vědět, že mamka a taťka si myslí, že to dokáže, a to ho povzbudí v tom, aby se dál snažilo. Samostatnost také podpoří dítě v tom, aby vymýšlelo nové způsoby řešení, což mu pomůže rozvíjet kreativitu.

Lacyiny rodiče Vám řeknou, že podporovat nezávislost dítěte není vždy jednoduché. Vyžaduje to trpělivost a opatrné plánování. Když se dítě učí, jak něco dělat samo, může to zabrat několik pokusů, než se mu to podaří správně. Nezávislost může být frustrující, vyžadovat čas a vyloženě zapeklité úsilí. Během procesu pokusů a omylů se musí mamka s taťkou párkrát zhluboka nadýchnout a myslet na dlouhodobé výhody toho, že si dítě zapíná knoflíky samo nebo že si samo maže chleba marmeládou (i když je více marmelády na lince než na chlebu).

Někdy si Lacyina mamka není jistá dovednostmi své dcery. Nechce jí dát úlohu, která by jí přetížila, a tak aplikuje techniku, kterou se naučila od Lacyiiny učitelky Montessori. Rozkouskuje dlouhou aktivitu do kratších částí, každou z nich pomalu ukáže a pokaždé nabídne Lacy, aby si to vyzkoušela. Před začátkem mamka svojí dcerku připomene, že může požádat o pomoc, když bude potřebovat, ale vyvarovává se toho, aby se jí do toho pletla, i když s tím dcerka trochu bojuje. K mamčině úlevě Lacy většinou najde chytré řešení svého problému. Když ne, dcerka laskavě požádá o pomoc a mamka jí podpoří, ale jen natolik, aby mohla překonat danou potíž.

Výraz Lacyiny tváře a její nadšený pokřik: „Já jsem to dokázala““ dává mamce jasně najevo, že je jako rodič na správné cestě. Má potom pocit, že výchova není až tak znepokojující, ale že je spíše odměnou. Mezitím Lacy odchází hledat svého žlutého medvěda a květovaný klobouk, aniž by si uvědomovala, že v ní začínají kvést poupata vytrvalosti a sebe-jistoty.

 

Přeloženo z http://mariamontessori.com/mm/?p=621  (6.2.2013)

 

 

 

Zpět

Kontakt

Základní škola a Mateřská škola Montessori Kampus
Kristýna a Petr Turkovi
Na Sádkách 40 (MŠ)
Husova 17 (ZŠ)
České Budějovice

+420 777 296 380

© 2009 Montessori Kampus