To sním! Tipy pro zdravé stravování inspirované Montessori metodou

30.10.2014 20:50

 

Nejsem expert přes zdravou stravu. Moje potravinová pyramida obsahuje mé vlastní kategorie jako „extra pálivé“ a „double oreo“, ale vynaložila jsem jisté úsilí a vsadím se, že se stravujeme lépe než velká část americké populace, ale vždy je co vylepšovat. Obavu ze svých stravovacích návyků jsem dostala tehdy, když můj syn začal jíst s námi u stolu.

Použila jsem znalosti o Montessori doma k boji proti špatným stravovacím návykům. Tady je návod, jak na to.

 

1. Možnost volby a dostupnost

Jednou z největších překážek, která mi zkřížila cestu, je naprosto jasná. Kdybychom něco neměli doma, nemohlo by si to dítě přát k jídlu. Neříkám, že doma nemáme v mrazáku zmrzlinu a ve spíži sladkosti a slané krekry. Nicméně jsem si uvědomila, že tu jsou věci, které opravdu doma nechci mít – sladké „ovocné“ šťávy, sladké cereálie, atd. Všechny tyto věci je jednoduché odmítnou, pokud je nepřinesete domů.

Toto bylo však více zdravého životního stylu, než Montessori přístupu. Skutečná inspirace přichází ve hře, jaké potraviny jsou dostupné. Jak jsem řekla, jsou věci, které doma nejsou dostupné, protože tam jednoduše nejsou. Nebo je ten zbytek, který prostě dětem v danou chvíli dát nechceme.
Některé potraviny máme doma, ale jsou mimo dosah dětí. Některé potraviny jsou daleko vhodnější pro děti – zelenina, ovoce, jogurty atd.

Mám pocit, že toto jednání podporuje správné stravovací návyky bez neustálého zakazování a hlídání. Dítě je ten, kdo rozhoduje o míře jeho hladu – ale já jemně řídím jeho rozhodovací proces. Já mu poskytuji kousky skládanky, ale on na to nakonec přijde sám.

Doma pak v prvních dnech bude pravděpodobně probíhat výměna:

„Já chci sušenky.“ „Sušenky teď nebudou. Můžeš si vzít jablko nebo mrkev.“ „Ale já chci sušenky!“ „Můžeš si vzít jablko, mrkev nebo nic.“

A překvapivě si dítě pak vybere jednu z nabízených potravin, nebo zjistí, že není hladové.

 

2.  Stolování

Začít můžete již tehdy, kdy je dítě schopné jít a něco lehkého nosit. My jsme syna vedli k účasti na přípravě stolování až od tří let, a bylo to již pozdě. Příprava stolu pomáhá nejvíce v situacích, kdy dítě křičí „Já nechci jít na večeři!“. Ale tím, že dostane dostatek času, si všechno promyslet, když připravuje své místo, často změní názor. V synově případě znamenalo prostření připravit na stůl prostírání, příbory a talíře.

 


Ale co má tohle co dělat se správnými stravovacími návyky? Já věřím, že je skvělé podpořit společný rodinný čas u jídelního stolu, s nutnou dávkou slušného chování. Myslíte, že když si dáte něco do ruky v McDonaldu, upevní to nějak vaše rodinné vztahy? Pravděpodobně ne. A společné jídlo je opravdu malá věc, která Vám všem může pomoci.

 

3.  Příprava jídla

Právě jsme v okamžiku, kdy chápeme důležitost mít dítě v aktivní formě při jídle. To, co můžeme přidat pomocí přípravě jídla – zdokonalení hrubé/jemné motoriky, je už třešinka na dortu.

Dítě objevuje možnosti svých malých rukou a je celé natěšené, že konečně bude moc dostat ty věci do rukou po dlouhém čekání, kdy se na ně mohlo jenom dívat. Velmi je baví mytá zeleniny a ovoce, loupání jablek a brambory a další věci.
Pár věcí, které může vaše malí dítě dělat. Objevuje tím vlastnosti jídla a různých nástrojů, které se pro přípravu jídla používají.

Tady je pár příkladů:
• řezání / sekání ovoce, zeleniny a sýru s vhodným nástrojem
• mytí ovoce a zeleniny
• pomáhá měřit a nalít při pečení
• odšťavňování pomerančů
• oloupání vařených vajec a nakrájení jich s kráječem na vejce
• mazání másla a dalších věcí na toast atd.
• loupání mrkve, brambor
 

Prostě se doma podívejte, s jakými potravinami vám děti mohou pomoc.

 

4.  Úklid

Co můžeme mít úklid společného se stravováním? Když jíte, tak přece neuklízíte, že?

Mějte na paměti, že úklid je součástí procesu stravování a dítě se pak cítí hrdé za to, že všechno udělá samo. Také se díky tomu učí, že opravdu dobré jídlo vyžaduje čas a úsilí. Myslím, že nepůjdete chystat další jídlo, pokud budete mít plnou pracovní plochou odpadků, budete se lepit ke kuchyňskému náčiní a sporák ani nenajdete. Opravdu je úklid součástí toho celku.
 

Povzbuzujte své děti od narození. Naučte je být zodpovědnými za čisté nádobí a utřený stůl. Výsledek nemusí být dokonalý, ale je to týmová práce, z které máte všichni dobrý pocit. :-)
 

Zdroj: http://mollymakesdo.blogspot.cz

 

 

Zpět

Kontakt

Základní škola a Mateřská škola Montessori Kampus
Kristýna a Petr Turkovi
Na Sádkách 40 (MŠ)
Husova 17 (ZŠ)
České Budějovice

+420 777 296 380

© 2009 Montessori Kampus