Dary, potřeby a pohnutky lidí

02.10.2016 07:04

 

Úspěšně jsme zahájili základní vzdělávání v nové budově na Husově 17. 

Pro všechny to byla velká změna. Usilovně jsme přes prázdniny pracovali, aby vše bylo dokončené včas, přesto jsme ještě některé věci dokončovali v průběhu září a pár věcí nám k dokončení ještě zbylo. Jsme malá škola, tak mnoho věcí děláme svépomocí nebo s pomocí rodičů, kteří nám věnují svůj čas, za což jsme velmi vděční!

Dětí máme 12 a jsme dvě učitelky a jedna anglicky mluvící asistentka na práci s dětmi po celý den. Dopoledne pracujeme a odpoledne se věnujeme angličtině nebo flétně. Kromě divadla jsme byli také na výletě (fotodokumentace vizte o aktualitu níže) - nasbírat informace o tom, jak si dříve lidé poradili se svými potřebami oblékat se, živit se a bydlet. 

 

My lidé máme v celé známé historii totiž stále stejné potřeby - oblékat se, živit se, někde bydlet, bránit se, pokud je třeba, přepravovat se a také potřebujeme duševní uspokojení formou umění a vzdělávání.

 

A kromě potřeb, nám lidem byly naděleny také dary, o kterých děti již vědí:

1) máme ohromnou mozkovou kapacitu, abychom přemýšleli,

2) máme ruce, abychom mohli vytvořit to, na co jsme mysleli, o čem jsme usilovně přemýšleli,

3) máme srdce na to, abychom milovali a mohli pomoci našim milovaným a blízkým i vzdáleným souputníkům na této Zemi. 

A můžeme jim pomoci proto, že máme mozek k přemýšlení a ruce k realizování myšlenek.

 

A nakonec, máme také typické a pro lidi unikátní tendence neboli pohnutky. My lidé chceme objevovat, být aktivní, hýbat se, zdokonalovat se, zpřesňovat poznané nebo vynalezené, jsme schopní abstrakce, máme matematickou mysl, chceme zkoumat, být součástí naší rodiny, třídy, skupiny... 

Jen se podívejte na malé děti, na těch je to nejzjevnější! 

 

Na to všechno obracíme pozornost dětí při výuce docela často. Na to, že nejdřív je myšlenka, potřeba, chuť něco udělat, prozkoumat, vymyslet. 

Potom to lidé začali realizovat. Ve skupině jejich myšlenky a realizace byli často efektivnější a cíle mohli dosáhnout snadněji, rychleji. Jejich záměr se mohl šířit za hranice jejich představ a další a další lidé a generace na jejich vynález navázali!

Dětem tak stále podsouváme, že všechno, co lidé vytvořili, má nějakou hodnotu. A že to něco začalo u jednotlivců či malé skupiny lidí, která chtěla něco změnit. A že ta prvotní myšlenka se nakonec mohla stát světově rozšířenou, protože uspokojila potřebu mnohých lidí a přispěla ke zvyšování jejich životní úrovně, ať už je to auto, třídění odpadu, internet, listina základních práv a svobod ... Tudíž, že KAŽDÝ ČLOVĚK JEN NĚCO PLATNÝ A NĚCO ZMŮŽE! A že KAŽDÉ DÍTĚ V NAŠÍ TŘÍDĚ MÁ TU ŠANCI A MOC ZMĚNIT SVĚT!

 

Nevyplňujeme pracovní sešity a listy, u nás se hodně manipuluje s materiálem určeným pro procvičování jednotlivých látek, vyprávíme si příběhy, snažíme se porozumět vztahům a souvislostem. Učíme se, jak být spolu, jak reagovat na své potřeby, jak si pomáhat, jak se učit, jak vydržet, jak být pozorný, jak mít rád to, co děláme a dělat to, co máme rádi, jak být pozorný a empatický, jak přemýšlet, aby to bylo k užitku jednotlivci i skupině, jak prezentovat své myšlenky, jak být asertivní a spravedlivý... 

Intelektuální vzdělávání je jedna část. Je to ta část, na kterou se klade důraz v běžných školách.

Další části vzdělávání v naší škole se soustředí na rozvoj emoční a sociální inteligence. Klademe na ně stejný důraz. A nakonec, přesná data husitských bitev si vygooglujeme, schopnost správně se rozhodovat ovšem ne. 

 

 

Zpět

Kontakt

Základní škola a Mateřská škola Montessori Kampus
Kristýna a Petr Turkovi
Na Sádkách 40 (MŠ)
Husova 17 (ZŠ)
České Budějovice

+420 777 296 380

© 2009 Montessori Kampus