Co by měly trénovat dvouleté děti

21.03.2022

Vše, co děti k úspěchu potřebují, je ukázka a přístup k potřebám nutným pro úspěšné splnění úkolu. A trpělivost rodičů, když se ještě nedaří splnit úkol úplně bez chyb. :-)

Povzbuzení k tomu, aby to děti zkusily ještě jednou, jim dodává více energie a důvěry v sebe sama. Důvěra sama v sebe vede k uvolnění, jistotě pohybů a zdravé mysli. Pamatujeme na to, že děti dělají mnoho věcí, na rozdíl od nás, ve svém životě zcela poprvé. Někdy potřebují ukázat vícekrát, jak se co dělá, nebo více opakování, aby měly úspěch.

Nejvyšší čas, kdy dát dětem pomůcky k vykonání nějaké činnosti, je, když ji začnou napodobovat po nás = když o ni projeví zájem. Je to ideální doba k učení, protože zájem o činnost nakonec pomine a nemusí se vrátit. A dobře víme, jaké to je, chtít po dítěti něco, co se mu nechce dělat. Včasná investice času a trpělivosti se ale vyplatí. Nakonec totiž vyhrávají obě strany. Dítě je spokojené a samostatné a my dospělí nemusíme všechno dělat za něj, ale zbývá nám čas na společné hry!

Schopnost postarat se o sebe sama dodává dětem sebevědomí a pocit vlastní důstojnosti.

  • Skládat oblečení jednoduchým způsobem
  • Vybrat si vlastní oblečení ze dvou variant
  • Oblékat se (kromě příliš úzkého oblečení a komplikovanějších zapínání)
  • Házet špinavé prádlo do koše na prádlo
  • Uklízet hračky, boty, batůžek apod. (věci musejí mít své stálé místo)
  • Házet odpadky do koše
  • Umýt si ruce i tělo
  • Česat se
  • Vyčistit si zuby
  • Vysmrkat se
  • Dojít si na nočník nebo toaletu
  • Připravit si jednoduchou snídani nebo svačinku

Např. namazat si chleba, oloupat vajíčko, mandarinku, banán apod., nakrájet okurku, sýr, apod., oškrabat okurku, mrkev, nalít si pití z menších džbánů apod.

  • Prostřít si
  • Najíst se lžičkou i vidličkou
  • Umýt nádobí nebo uklidit nádobí do myčky
  • Otřít stůl

PÉČE O OSTATNÍ A PÉČE O SVÉ PROSTŘEDÍ

Díky péči o ostatní a své prostředí se děti cítí důležitou součástí své rodiny nebo komunity.

  • Zalévat květiny
  • Krmit domácí zvířata
  • Prostírat stůl
  • Otírat prach
  • Zamést podlahu
  • Otřít podlahu
  • Pomoci vyklidit myčku
  • Pomoci s úklidem nákupu
  • Pomoc při praní prádla: třídění, dávání do pračky, zapínání
  • Věšet prádlo
  • Vyčistit si boty
  • Vyleštit zrcadlo
  • Přinést dříví do krbu
  • Pomáhat při přípravě jídla

Např. omývat brambory, krájet měkčí zeleninu a ovoce, míchat ingredience, válet těsto, vykrajovat, sypat do mísy, podávat ingredience apod.

ZDVOŘILOSTI

  • Pozdravit a rozloučit se
  • Přinést židličku nebo stoličku
  • Nabídnout jídlo nebo pití
  • Chvíli počkat

DALŠÍ PRAKTICKÉ AKTIVITY

  • Stříhat nůžkami a krájet nožem (vždy ale pamatujeme na bezpečnost!)
  • Prošívat vzory na vyděrovaném kartonu
  • Lepit
  • Navlékat korále
  • Vytvářet mozaiky z různých materiálů
  • Třídit různé materiály podle barvy, tvaru, účelu

A MNOHO DALŠÍHO!

V dětské skupině dáváme dětem příležitost k aktivitám, ve kterých zapojují hrubou i jemnou motoriku.

Dětem ukážeme, jak se co dělá a potom nepomáháme, dokud nás o to dítě samo nepožádá. Méně pomoci někdy znamená více pomoci = investujeme do samostatnosti každého dítěte.