Ptejme se našich nejdražších

10.04.2022

Mám poměrně nedávnou zkušenost s lektorováním učitelů, kterým jejich ředitel nařídil školení v oblasti matematiky. Přednáším se zajímavými pomůckami a většina lidí se ráda přiučí. Nicméně učit temena hlav, jejichž oči se soustředí na mobil pod lavicí, přinejmenším nedává smysl. Chápu, nařízení se nesetkalo se zájmem.

A tak si říkám, proč nutit lidi do něčeho, co stejně nechtějí dělat? Zajímalo by mě, kolik z nás dospělých by dobrovolně vydrželo chodit 13 let někam, kde by nás to bavilo maximálně pár hodin týdně, pravidelně by nám tam pro zvýšení adrenalinu chystali stres v podobě testů na čas a na známky a porovnávali nás a třídili na chytré a hloupé.

Nevěnujeme se celý týden raději něčemu, co nám dává smysl a o čem víme, že v tom můžeme být skutečně dobří a užiteční? A neobklopujeme se raději lidmi, kteří naši práci umí ocenit?

Náhodou dělám montessori. A mohlo by to být cokoli jiného. Nikdo mě netestuje a nehodnotí, a přesto makám, jak nejvíc můžu, jenom protože mě to baví!

A pak jsou další věci, které mi dávají smysl a chci je dělat, aniž by mě do nich někdo nutil: dobře vycházet s dalšími lidmi, chodit včas na schůzky, mít uklizeno v práci i doma, dělat lidem radost, odpočívat, umět zacházet s penězi, dobře si plánovat čas, sportovat, poznávat jiné kultury a číst ... Jsou to nejspíš podobné věci, které dávají smysl i vám.

Proč by touhy dětí měly být v budoucnu odlišné od tužeb nás dospělých? Přirozeně si nejdřív více hrají a pracují pod vedením dospělých, ale s dospíváním přijímají stále větší výzvy a přebírají odpovědnost za to, co ve svém životě vytvářejí. (Pokud je už v raném věku doma a ve škol(c)e nenaučíme, že za ně budou rozhodovat a nést odpovědnost jiní.)

Co kdybychom si dnes udělali čas a zeptali se svých dětí, o co mají zájem a co je pro ně v životě důležité? Mají to ve svém životě už teď?

Umějí všechno, co považujeme za nezbytné, aby ve svém životě uměly? Pokud ne, na co chceme klást důraz? Co se ještě mají naučit? A jak jim v tom můžeme pomoct?

Jaké prostředí jim můžeme vytvořit nebo zprostředkovat, aby se rozvíjeli v souladu s tím, co je pro ně, v jejich životě důležité?

Žijme pomalu a dejme si čas ptát se našich nejdražších!