Otázky a odpovědi

  • Na internetu je více Montessori školek. Podle čeho poznám tu dobrou?

     

    Už na webových stránkách si často můžete zjistit, jaké vzdělání mají učitelé vaší vybrané školky. V České republice učitelé mohou mít následující, od nejméně náročného po nejtěžší:

    1) víkendové semináře, např. u MVDr. Evy Štarkové;

    2) diplomový kurz u Montessori ČR, který čítá asi 10 prodloužených víkendů, 10 dní praxe v mateřských školách a čas na vytvoření vlastního portfolia;

    3) kurz Dietera-Clause Kauleho u Institutu celostního učení sestávajícího z 300 výukových hodin včetně cvičení práce s montessori pomůckami a praxe v mateřských školách;

    4) mezinárodní výcvik AMI, který zahrnuje 600 výukových hodin, 140 hodin cvičení práce s montessori pomůckami pod dohledem trenérky, 90 hodin pozorování a 120 hodin praxe v uznávaných montessori mateřských školách a dalších několik stovek hodin strávenými nad tvořením manuálů a čtením odborné literatury.

    Čím víc toho člověk umí, tím víc může předat. Vzdělání je základ. Bez řádného montessori vzdělání učitelů a správně vytvořeného vzdělávacího prostředí pro děti by si školka neměla říkat montessori, ale školka s montessori prvky. Název Montessori ve svém názvu však bohužel může používat kdokoli nehledě na kvalitu. Je třeba se tedy trošku pídit. To, že někdo hlásá, že má mnoho zkušeností, ještě neznamená, že dělá montessori dobře. Možná je to skvělý učitel, ale pokud chcete montessori, zeptejte se, kde se montessori učil a kde zkušenosti získával.

    Pokud vás zaujaly webové stránky školky a chcete pro své dítě montessori vzdělání, rozhodně žádejte náhled ve třídě za provozu, abyste mohli „nasát“ atmosféru. Krásné webové stránky vám nezaručí, že dostanete to, co si chcete zaplatit – montessori vzdělávání. Každá školka by vám náhled měla po předchozí domluvě umožnit. My například chceme, aby před podáním žádosti o přijetí dítěte přišli oba rodiče na informační schůzku a podívali se do výuky.
     V montessori třídě byste měli sledovat toto:

    • Na stěnách není příliš mnoho dekorací, žádné obrázky postaviček z večerníčků a infantilní plakáty. Proč? Pokud jsou stěny příliš barevné a divoké, okupují „mentální“ prostor dětí a zbytečně odvádějí pozornost od barevných didaktických pomůcek, které jsou v policích. Na stěnách by měly být ve výšce očí dětí umělecká díla. Přesto je třeba střídmost. Mateřská škola vzdělává lidi, sice malé, ale přesto velice rozumné, vnímající a hlavně rozvíjející si estetické vnímání. Není tedy vhodné je obklopovat kýčem. Je třeba jim poskytnout přehledný a vkusný prostor. Pamatujte, že všechny ty princezny, oblečení medvědi, mluvící mašinky apod. jsou výtvorem dospělácké fantazie! Děti ale umí ocenit i krásné reálné věci!
    • Plastové kuchyňky, mopy - hračky, plastové žehličky, plastové vysavače - hračky, plastové kutilské nářadí nemají v montessori místo! V dobré školce uvidíte tyto předměty reálné, funkční a dětem po celý den dostupné. Učitelé děti učí zacházet se skutečnými předměty v běžném životě, nehrají si „jenom jako“ – pro mozek má hodnotu teprve skutečná práce, která dětem dává reálnou zpětnou vazbu o tom, jak věci doopravdy fungují.
    • Prostor je přehledný, uklizený, každá věc má své místo a děti mají ke všem pomůckám přístup, tzn. police jsou tak nízké, aby do nich děti viděly a pomůcky si mohly brát bez ptaní.
    • Ve školce nenajdete běžné hračky jako jsou panenky, kočárky, autíčka, koberečky se silnicemi, vláčky, . Děti se ve školce vzdělávají, „hrají si“ s didaktickými pomůckami, které je rozvíjejí v mnoha ohledech. S běžnými hračkami si děti mohou hrát doma nebo u kamaráda.
    • Ideálně najdete čtecí koutek a místo pro zvířátko (šneci, rybičky, králík, želvy, morče).
    • Ve třídě montessori mateřské školy jsou děti 3 - 6leté. Absolutně zde nemají co dělat miminka, roční a čerstvě dvouleté děti! Některé zralé děti lze přijmout před dovršením třetího roku. Mladší děti však potřebují menší prostor, menší počet a méně náročné aktivity a péči více dospělých na menší počet dětí. Pokud v jedné třídě uvidíte pohromadě roční a šestileté děti, není to montessori! Taková třída nemůže vyhovovat potřebám všech dětí, buď ty roční nebo přeškoláci na tom budou z hlediska montessori vždycky biti! Jedním ze základních montessori principů je, že dětem připravujeme speciální prostředí, která jim pomáhají ve vývoji. A ta prostředí jsou pro děti do tří let a od tří let různá!
    • Dospělí se pohybují pomalu a mluví tiše. Pokud dospělý mluví s dítětem, přidřepne na úroveň jeho očí. Nezvyšuje hlas.
    • Děti projevují spokojenost, radost, soustředění.

    Mateřská škola by také měla poskytovat vzdělávání rodičům. Buď možnosti naleznete přímo na jejích webových stránkách nebo se na to zeptejte přímo na informační schůzce před zápisem.

    Nakonec dejte na svoji intuici. Kde jste se cítili nejlépe?

    Přeji vám šťastný výběr!

    Kristýna Turková, absolventka tří mezinárodních výcviků AMI:

    1) pro děti ve věku 0-3 roky u Judi Orion, M. A. (v USA);
    2) pro děti ve věku 3-6 let u Marie Roth (v Německu);
    3) pro děti ve věku 6-12 let u Kay Baker, PhD. (v ČR).
     
    Association Montessori Internationale (AMI): https://montessori-ami.org/

     

Kontakt

Základní škola a Mateřská škola Montessori Kampus
Kristýna a Petr Turkovi
Na Sádkách 40 (MŠ)
Husova 17 (ZŠ)
České Budějovice

+420 777 296 380

© 2009 Montessori Kampus